Rabu, 11 Mac 2015

BAB 4 : TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN GURU

4.1 STRES

4.1.1 Konsep Tekanan Stres

Menurut Kamus Dewan (2007) mentafsirkan stres sebgai keadaan resah,cemas, tegang dan sebagainya akibat tekanan mental atau fizikal. Dengan kata lain, stress merupakan tindak balas fizikal yang biasa terhadap satu perkara atau peristiwa yang boleh menyebabkan ketidakseimbangan berlaku.

4.1.2 Jenis-Jenis Stres

Mengikut Cockburn (1996), terdapat 5 jenis stres yang dialami oleh guru. Stres-stres tersebut ialah :

Jenis-jenis stres
 4.1.3 Punca -punca dan Tanda-tanda stres Dalam Kalangan Guru


Punca-punca stres
Tanda-tanda Simptom Stres

  • Masalah ingatan
  • Kurang beri tumpuan
  • Membuat penilaian tidak tempat
  • Sakit sendi, cirit-birit atau sembelit.
  • Sakit kepala, pening
  • Makan lebih atau kurang
  • Tidur lebih atau kurang
  • Suka menyendiri dan sebagainya.
Langkah-langkah menangani Stres




 4.2 BURNOUT GURU

4.2.1 Konsep Burnout

Istilah teacher burnout digunakan pertama kali oleh ahli psikologi Freudenberger (Wood,2000). Burnout merujuk kepada kehilangan minat oleh pekerja terhadap orang-orang yang bekerja dengannya (Maslach,1976; Seidman &Zager, 1837, dalam Aeria,1995)

4.2.2 Tanda-Tanda Burnout

  • Setiap hari perasaan bagaikan kelesuan menusuk jiwa, sentiasa berdepan dengan rintangan yang sukar ditangani.
  • Tanggungjawab tugas profesional dianggap usaha yang sia-sia dan tidak bermanfaat.
  • Prestasi dan hubungan interpersonal merosot di tempat kerja dan rumah.
4.2.3 Perbezaan Antara Stres dan Burnout




 4.2.4 Punca-punca Burnout Stres 

Burnout boleh disebabkan beberapa faktor. Antaranya ialah :

 a) Gaya hidup
 b) Personaliti guru
 c) Tekanan kerja
 d) Kurang pengiktirafan atas tugas yang baik

4.2.5 Tanda-tanda dan Simptom Burnout

Burnout : Satu proses yang berlaku secara ansur-ansur dalam suatu tempoh yang panjang.




4.2.6 Langkah-Langkah Menangani Burnout

  1. Latihan atau sesi pengenduran untuk peserta meregangkan badan.
  2. Membuat meditasi
  3. Membaca sesuatu yang memberikan isnpirasi atau menulis jurnal
  4. Bengkel pengurusan masa
  5. Program pementoran untuk guru novis
  6. Bengkel pengurusan stres serta aktiviti peningkatan profesional.
  7. Latihan pemakanan.
  8. Menambah baik keadaan bekerja.

Secara kesimpulannya, guru perlu meningkatan kecerdasan emosi untuk mengelakkan diri daripada terjebak dengan gejala burnout.



Untuk maklumat lanjut tentang bab ini sila klik disini .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan